Skuteczne motywowanie w procesie pomocowym
Brak dostępnych terminów szkoleń. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej.
Jak wykorzystywać teorie motywacji w procesie zmian sytuacji klienta? Jak budować jego gotowość do zmian? Jak radzić sobie z oporem przed zmianą? Jakie umiejętności pomagają w motywowaniu?
Tematyka szkolenia została sformułowana jako odpowiedź na coraz większe zainteresowanie ośrodków pomocy społecznej i centrów rodziny skutecznym motywowaniu w procesie pomocowym i doskonaleniem umiejętności pracowników socjalnych, asystentów rodziny, koordynatorów pieczy zastępczej w tym obszarze. Szkolenie może pomóc w wykorzystywaniu narzędzi pomocnych w budowaniu motywacji i gotowości do zmian. Szkolenie zostało opracowane przy wykorzystaniu wieloletniego doświadczenia prowadzącej w roli szkoleniowca i doradcy dla ops i pcpr.
Adresaci szkolenia:
Grupą docelową są: pracownicy socjalni, asystenci rodziny, koordynatorzy pieczy zastępczej
Termin i miejsce szkolenia lub on line
SZKOLENIE 2- DNIOWE W GODZINACH 9.00-15.00
Cele szkolenia:
- zapoznanie ze podstawowymi założeniami teorii motywacji
- zdobycie praktycznej wiedzy na temat sposobów motywowania w procesie pomocowym.
Zakres tematyczny szkolenia:
- Rodzaje i rola motywacji do dokonania zmian
- Jak kreować gotowość do zmiany?
- Rodzaje gotowości
- Narzędzia do budowania gotowości
- Jak wspomagać w podjęciu decyzji o zmianie?
- Warunki konieczne do rozpoczęcia działań
- Narzędzia pomagające w podjęciu decyzji o zmianie
- Jak przezwyciężać opór wobec zmian?
- Przyczyny oporu wobec zmian
- Przykłady zachowań wzmacniających opór
- Jakie umiejętności komunikacyjne wykorzystywać w skutecznym pomaganiu?
- Przyjmowanie perspektywy klienta
- Techniki komplementowania.
Efekty szkolenia:
- zwiększenie umiejętności motywowania klientów do działań na rzecz poprawy swojej sytuacji
- zwiększenie wiedzy na temat narzędzi motywacyjnych pomocnych w procesie zmiany
Forma zajęć
Ogólną wytyczną prowadzenia zajęć będzie kooperatywne uczenie się przy wykorzystaniu metod warsztatowych. Tylko niewielkie części zajęć będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład, prelekcja). Do wiodących metod pracy będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim: ćwiczenia praktyczne, dyskusja oraz burza mózgów.
Uczestnicy szkolenia otrzymają komplet materiałów składający się
z wydruku prezentacji szkoleniowych oraz opisu narzędzi motywujących.
Prowadzący szkolenie
dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w latach 1991–2006. Posiada długoletnie doświadczenie dydaktyczne, od 1999 do 2018 wykładowca na Uniwersytecie Śląskim, w Studium Pracy Socjalnej. W latach 2006 do 2021 współpracowała z Regionalnymi Ośrodkami Polityki Społecznej. Ośrodkami Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrami Rodziny w prowadzeniu szkoleń oraz doradztwa, które dotyczyły, m. in. „Oddzielenia pracy socjalnej od świadczeń”, „Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach”, „Dialogu Motywującego”, „Motywowania w pracy socjalnej”, „Podejścia Empowerment”.
Autorka wielu artykułów i książek z obszaru teorii i praktyki pracy socjalnej i pomocy społecznej.