Dyscyplina w rodzinie zastępczej – jak kierować swoim zachowaniem, żeby wpływać na zachowanie dzieci
Adresat: Osoby wychowujące dzieci.
Czas trwania modułu: 6 h
Miejsce szkolenia: wskazuje zamawiający.
Materiały szkoleniowe: zapewnia realizator szkolenia tj. streszczenia istotnych treści, prezentację multimedialną przesłaną na adres e-mail, papier, pisaki.
Cele szkolenia:
Zrozumienie, że zachowania dzieci są sposobami w jaki sposób one wyrażają swoje potrzeby i emocje.
Poznanie własnych stylów wychowywania.
Zrozumienie róznicy pomiędzy kontrolą, karaniem i dyscypliną.
Zdobycie i utrwalenie umiejętności reagowania na złe zachowanie w sposób budujący i wzmacniający przywiązanie.
Zrozumienie potrzeby ustalenia priorytetów w wychowywaniu.
Forma zajęć
Ogólną wytyczną prowadzenia zajęć będzie kooperatywne uczenie się przy wykorzystaniu metod warsztatowych. Tylko niewielkie części zajęć będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład). Do wiodących metod pracy będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim: studium przypadku, ćwiczenia, autodiagnoza, dyskusja oraz praca w małych grupach.
Zakres tematyczny szkolenia:
Zagadnienia główne: | Poruszana tematyka: |
1. Zachowania dzieci, jako sposób wyrażania potrzeb i emocji. | · Dlaczego dzieci tak się zachowują?
· Po co są emocje? · Potrzeby dzieci uwzględniając ich wiek. |
2. Poznanie własnych stylów wychowywania. | · Sens wychowywania.
· Style wychowywania- test. · Błędy wychowawcze. |
3. Priorytety w wychowywaniu dzieci. | · Terytorium psychologiczne – ustalanie zasad panujących w domu.
· Ustalanie granic poprzez odpowiednią komunikację |
4. Reagowanie na złe zachowanie w sposób budujący i wzmacniający przywiązanie. | · Praktyczne przykłady i ćwiczenia ze sposobu Reagowanie na złe zachowanie w sposób budujący i wzmacniający przywiązanie. |
5. Różnice pomiędzy kontrolą, karaniem i dyscypliną. | · Różnice pomiędzy kontrolą, karaniem i dyscypliną.
· Obowiązki domowe, które może wykonywać dziecko uwzględniając jego wiek. · Czy dobrze wychowuję dziecko – test. |
Efekty szkolenia:
Uczestnicy będą lepiej radzili sobie z wychowywaniem dzieci. Zdobędą umiejętności, które będą przeciwdziałały wypalaniu się w roli rodziny zastępczej. Będą mogli opracować własne strategie postępowania na konkretne sytuacje, które spotykają w relacji z powierzonymi im wychowankami. Doświadczą w ramach ćwiczeń, że posiadają umiejętność stosowania wypracowanych strategii.