Wzmacnianie poczucia satysfakcji z pełnienia funkcji rodziny zastępczej.
Prowadzący | jest pedagogiem, specjalistą pracy socjalnej, socjoterapeutą mediatorem rodzinnym i szkoleniowcem. Od 25 lat pracuje w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, gdzie zaczynała od pracy na stanowisku pracownika socjalnego, pedagoga, konsultanta do spraw rodzin a obecnie jest kierownikiem Działu ds. Rodzin i Asysty Rodzinnej, w którego skład wchodzi Zespół ds. Rodzinnej Pieczy Zastępczej. Jest również współzałożycielem i członkiem Zarządu Stowarzyszenia ,,Rodziniec”, którego głównym celem jest pomoc rodzinie i dziecku pozbawionemu właściwej opieki rodzicielskiej. Specjalizuje się w rozwoju systemu rodzinnej pieczy zastępczej, szkoleniu kandydatów na rodziny zastępcze, standaryzacji usług pomocy społecznej, pomocy w usamodzielnieniu pełnoletnich wychowanków pieczy zastępczej i ośrodków wychowawczych. Jest autorką i inicjatorką licznych projektów socjalnych na rzecz rodzin, dzieci i młodzieży a także aktywizacji środowiska lokalnego w rozwiązywaniu problemów społecznych. Wdrażała w życie ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Sosnowcu organizując, nadzorując i koordynując realizację zadań asystentów rodziny, organizatora pieczy zastępczej i finansowania pieczy zastępczej. W 2017 r. działania te zostały docenione a ośrodek został wyróżniony na tle innych w skali kraju za konsekwentne wspieranie rozwoju rodzinnej pieczy zastępczej. |
Adresaci szkolenia | Grupą docelową szkolenia są rodziny zastępcze oraz prowadzący rodzinne domy dziecka. |
Cele szkolenia |
Wzmocnienie poczucia satysfakcji z bycia rodzicem zastępczym |
Efekty szkolenia |
Wzmocnienie profesjonalizmu i kompetencji uczestników w zakresie wsparcia dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.
|
Zakres tematyczny szkolenia |
Szkolenie dopasowane będzie do potrzeb uczestników a obejmować będzie między innymi następujące zagadnienia:
1. System pieczy zastępczej jako element pomocy dziecku. 2. Rola motywacji do pełnienia funkcji rodziny zastępczej; co było, co jest? 3. Co jest największą trudnością i jak sobie radzić w trudnych chwilach? 4. Co daje satysfakcję z bycia rodzicem zastępczym ? Ćwiczenia w grupach 5.Co mówią nam dzieci? 6. Dlaczego warto to robić – przykłady dobrych praktyk i ich efektów. |
Formuła szkolenia
|
Ogólną wytyczną sposobu prowadzenia szkolenia będzie kooperatywne uczenie się przy wykorzystaniu metod warsztatowych. Tylko niewielkie części szkolenia będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład czy prezentacja). Wszystkie treści wynikające z przepisów prawa będą analizowane na przykładach w odniesieniu do tzw. ,,dobrych praktyk.”
Do wiodących metod pracy z uczestnikami będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim: ćwiczenia, informacja zwrotna, dyskusja, pozytywne przeformułowanie oraz burza mózgów, film.
|
Wymiar szkolenia
|
Szkolenie trwać będzie 8 h. |