Dziecko jako ofiara przemocy diagnoza i forma pomocy – szkolenie online
Dobro dziecka, na które składa się bezpieczeństwo rozwoju małoletniego i jego bezpieczeństwo bezpośrednie jest przedmiotem troski i oceny przedstawicieli różnych służb społecznych. Każdy pracownik socjalny, asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej wcześniej czy później zadaje sobie pytania typu: na ile dziecko w tej rodzinie jest bezpieczne? Czy rodzina stwarza mu odpowiednie warunki do rozwoju, czy stanowi dla niego zagrożenie? jak to ocenić? jak postępować, kiedy dobro dziecka w rodzinie jest zagrożone? Tematyka szkolenia jest odpowiedzią na podobne dylematy zgłaszane przez pracowników pomocy społecznej pracujących z rodzinami dysfunkcyjnymi.
Szkolenie nastawione jest wyłącznie na przedstawienie praktycznej wiedzy i przygotowanie strategii pracy dla pracowników socjalnych, asystentów rodziny oraz koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej oraz dla osób współpracujących z nimi.
Adresaci szkolenia: Grupą docelową są pracownicy socjalni, asystenci rodziny i koordynatorzy pieczy zastępczej.
Czas trwania : w godz. 9.00-13.30
Cele szkolenia:
Nabycie wiedzy merytorycznej w zakresie konstruowania oceny bezpieczeństwa dziecka w rodzinie oraz pracy w przypadku zagrożenia dobra dziecka. Nabycie praktycznych umiejętności stosowania optymalnych strategii w przypadku oceny i zagrożenia bezpieczeństwa dziecka w rodzinie.
Zakres tematyczny szkolenia:
- Cechy przemocy domowej
- Definicja przemocy
- Uregulowanie prawne przemocy domowej
- Dwuczynnikowa klasyfikacja przemocy w rodzinie
- Objawy przemocy u dziecka
- Objawy fizyczne, psychiczne i relacyjne przemocy u dzieci
- Reakcje dziecięce na krzywdę
- Diagnoza przemocy u dzieci
- Sprawca przemocy w rodzinie
- Kto predysponuje do bycia sprawcą przemocy
- Podział sprawców przemocy domowej
- Strategie postępowania w przypadku zagrożenia dobra dziecka
- Kontakt z dzieckiem doświadczającej przemocy
- Rozmowa z sprawcą przemocy domowej
- Wypracowanie i stosowanie algorytmu w różnych sytuacja zagrażających dziecku
- Algorytm wynikający z „Niebieskiej karty”
- Inne procedury działań związanych z przemocą wobec dzieci
Efekty szkolenia:
Uczestnicy zwiększą swoje umiejętności komunikacyjne oraz poszerzą wachlarz narzędzi i strategii stosowanych w sytuacji oceny i zagrożenia bezpieczeństwa dziecka w rodzinie. Będą potrafili dokonywać oceny sytuacji dziecka i rodziny w oparciu obiektywne przesłanki wykorzystując nowe narzędzia i umiejętności. Pozwoli to na efektywniejsze formułowanie celów pracy z rodzinami biologicznymi i zastępczymi i dobór optymalnych strategii pracy. Uczestnicy będą mieli możliwość autorefleksji nad własnym warsztatem pracy i przedyskutowania swoich dylematów zawodowych. To pozwoli na zwiększenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Forma zajęć
Ogólną wytyczną prowadzenia zajęć będzie kooperatywne uczenie się przy wykorzystaniu metod warsztatowych. Tylko niewielkie części zajęć będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład, prelekcja). Do wiodących metod pracy będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim: ćwiczenia praktyczne, dyskusja oraz burza mózgów.
Uczestnicy szkolenia otrzymają komplet materiałów składający się z wydruku prezentacji szkoleniowych.
W ramach części praktycznej przygotowane zostały opisy sytuacji rodzin, w których dobro dzieci jest zagrożone. Na nich będzie ćwiczone praktyczne zastosowanie prezentowanych narzędzi i strategii. Na część treningową można jednak przygotować opis sytuacji rodziny, z którą się pracuje- co do której istnieje domniemanie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka- wtedy od razu będzie możliwość ćwiczenia na „swoim” przypadku.
Uczestnicy szkolenia otrzymają komplet materiałów szkoleniowych oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Koszt szkolenia: 280 złotych brutto .
formularz zgłoszeniowy należy wysłać na adres: edytapraxe@gmail.com
Prowadzący:
psycholog, superwizor pieczy zastępczej, pedagog, trener, doradca zawodowy. Specjalizujący się w szkoleniach dla osób pracujących z rodzinami i dziećmi oraz z trudnym klientem. Szkoli w obszarze pieczy zastępczej, prowadząc liczne szkolenia i superwizje dla asystentów rodzin, koordynatorów pieczy zastępczej, organizatorów i pracowników instytucjonalnej i rodzinnej pieczy zastępczej.
Specjalizujący się również w aktywizacji społeczno-zawodowej młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Duże doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu: team-buildingu, motywacji, wyznaczania celów życiowych, komunikacji interpersonalnej, asertywności, zarządzania czasem, zarządzania stresem, zarządzania emocjami, redukcji agresji, psychologii reklamy i biznesu, szkoleń doradczo-zawodowych. Prowadzenie terapii DDA, uzależnień od alkoholu, innych substancji psychoaktywnych, Internetu, zaburzeń seksualnych, zaburzeń odżywiania się, terapii rodzinnych.
Współpracuje z wieloma ośrodkami w obszarze wsparcia rodzin wieloproblemowych, matek samotnie wychowujących dzieci, młodych osób, które wymagają pomocy. Podlega stałej superwizji pana Piotra Domaradzkiego autora Podręczników: „Wsparcie dziecka w rodzinie i pieczy zastępczej” oraz „Superwizja pracy socjalnej”.