Koordynatorzy pieczy zastępczej, PCPR
Brak dostępnych terminów szkoleń. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej.
Prawo i procedury. Podstawy pracy w rodzinnej pieczy zastępczej:
- Plan pomocy dziecku i inna dokumentacja niezbędna w pracy koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej
- Metodyczne wsparcie dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej – od pierwszego dnia do powrotu do domu lub usamodzielnienia
- Dziecko jako ofiara przemocy- diagnoza i forma pomocy
- Analiza potencjału i potrzeb rodziny zastępczej
- Ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej
- Interpretacja przepisów prawa w odniesieniu do uprawnień rodzin zastępczych
- Wsparcie usamodzielniającego się wychowanka pieczy zastępczej – Indywidualny Program Usamodzielnienia
- Plan pomocy dziecku jako narzędzie pracy z trudnym nastolatkiem
- Kształtowanie dojrzałej postawy wychowanków przy wykorzystaniu planu pomocy dziecku i programu usamodzielniania
- Powrót dziecka z pieczy zastępczej do rodziny biologicznej – aspekty prawne, wsparcie dziecka i rodziny zastępczej
- Moderowanie relacji z trudnymi rodzinami zastępczymi, budowanie motywacji do zmiany, kształtowanie relacji w procesie pomagania
- Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży – diagnoza i formy wsparcia
- Postępowanie z dzieckiem po przebytej traumie
- Praca z dzieckiem krzywdzonym: diagnoza, interwencja, terapia
- Techniki mediacyjne we współpracy z rodziną zastępczą i biologiczną dziecka
- Praca w relacji z trudnymi rodzinami zastępczymi, budowanie motywacji do zmiany
- Mediacje i negocjacje w rodzinnej pieczy zastępczej.
- Moderowanie relacji z trudnymi rodzinami zastępczymi w pracy koordynatora pieczy zastępczej,
- budowanie motywacji do zmiany, kształtowanie relacji w procesie pomagania.
Współpraca z rodziną zastępczą i RDD, Wsparcie emocjonalne i psychologiczne. Edukacja i rozwój:
- Wsparcie dziecka wykazującego zachowania agresywne- przyczyny, diagnoza i terapia dziecka
- Wsparcie rodziny zastępczej, która sprawuje pieczę nad dzieckiem wykazującym zachowania agresywne i buntownicze
- Postępowanie wobec wychowanka pieczy zastępczej sprawiającego trudności wychowawcze.
- Diagnoza socjoterapeutyczna i metody wsparcia dziecka
- Znaczenie więzi w rozwoju dziecka
- Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój przywiązania
- Zaburzenia zachowania u dzieci w okresie adolescencji
- Zagrożenia XXI wieku dla rozwoju psychicznego dziecka
- Wsparcie dziecka z zaburzeniami lękowymi
- Dziecko z zaburzeniami psychicznymi i zachowania – diagnoza i terapia
- Wzmacnianie psychiki dziecka
- Zaburzenia nastroju i depresja u dzieci i młodzieży
- Zaburzenia osobowości, zachowań i rozwoju dzieci
- Opieka i wychowywanie dziecka przejawiające objawy Płodowego Zespołu Alkoholowego
- Seksualność u młodzieży – metody pracy wychowawczej i edukacji seksualnej.
- Współczesne uzależnienia dzieci i młodzieży – wpływ na ich zachowanie. Profilaktyka uzależnień.
- Uzależnienia behawioralne i cyberprzemoc wśród dzieci
- Depresja u dzieci i młodzieży – diagnoza i formy wsparcia
- Jak ustabilizować emocjonalnie dzieci będące w pieczy zastępczej
- Metody pracy z dzieckiem z Zespołem Aspergera, autyzmem oraz całościowymi zaburzeniami rozwojowymi niezdiagnozowanymi inaczej
- Specyfika metod wychowawczych w pieczy zastępczej
- Opieka i wychowanie. jak mądrze realizować zadania w rodzinnej pieczy zastępczej
- Doskonalenie umiejętności wychowawczych – komunikacja z dzieckiem w różnych fazach rozwoju
- Doskonalenie umiejętności wychowawczych – umiejętność stawiania granic i bycia konsekwentnym
- Doświadczenia traumatyczne dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej determinujące trudne zachowania
- Komunikacja z dzieckiem w okresie dojrzewania sprawiającego trudności wychowawcze
- Kształtowanie ról życiowych i społecznych u podopiecznych w rodzinnej pieczy zastępczej
- Wsparcie rodziców zastępczych w rozwoju kluczowych kompetencji u dzieci
- Wychowywanie bez kar i nagród
- Dyscyplina w rodzinie zastępczej – jak panować nad procesem wychowawczym dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej
- Wsparcie w rozwoju postawy odpowiedzialnej dojrzałej emocjonalne u dzieci przygotowujących się do opuszczenia pieczy zastępczej
- Techniki mediacyjne we współpracy z rodziną zastępczą i biologiczną dziecka
- Warsztaty doskonalące umiejętności komunikacyjne w relacji z dzieckiem i „trudną” rodziną
- Praca w relacji z trudnymi rodzinami zastępczymi, budowanie motywacji do zmiany
- Rozwiazywanie konfliktów – mediacje jako profesjonalny sposób rozwiazywania problemów na drodze dialogu, wykorzystanie dialogu motywującego do pracy z rodziną zastępczą
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne jako forma pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się
- Wspieranie dzieci z trudnościami czytania i pisania
- Program socjoterapeutyczny dla dzieci w wieku szkolnym
- Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci agresywnych.
Zarządzanie kryzysowe:
- Interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży
- Kryzysy występujące w rodzinach zastępczych i rodzinnych domach dziecka
- Strategie komunikacyjne i działania w przypadku przemocy domowej Rozpoznawanie zagrożeń – diagnoza i interwencja
Praca z systemami wsparcia i współpraca instytucjonalna:
- Współdziałanie asystentów rodziny i koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej w realizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie rodzinnej pieczy zastępczej
Samorozwój i doskonalenie zawodowe, umiejętności społeczne i interpersonalne:
- Higiena psychiczna jako narzędzia przeciwdziałające wypalaniu się zawodowemu w obszarze wsparcia społecznego
- Asertywność w pracy wymagającej wsparcia społecznego
- Profilaktyka wypalenia się zawodowego
- Świadome pomaganie – praktyczne umiejętności psychologiczne w udzielaniu pomocy i wsparcia
- Sposoby radzenia sobie z psychomanipulacją w pracy w obszarze wsparcia społecznego
- Stabilność emocjonalna w pracy w obszarze wsparcia społecznego
- Trening odporności psychicznej w pracy w obszarze wsparcia społecznego
- Efektywność w pracy zawodowej – jak usprawnić swoją pracę
- Wyjazdowe warsztaty integracyjne podnoszące kompetencje zawodowe.