Praca z klientem sprawiającym trudności oraz bezpieczeństwo pracownika socjalnego

Dostępne terminy szkolenia

Adresaci szkolenia: Szkolenie skierowane jest do pracowników socjalnych, asystentów rodziny oraz innych osób pracujących z rodzinami i dziećmi.

 Cel szkolenia:

Szkolenie ma na celu podniesienie kompetencji uczestników w zakresie pracy z klientami sprawiającymi trudności oraz zapewnienie im skutecznych narzędzi do radzenia sobie w wymagających sytuacjach zawodowych.

Cele szczegółowe:

  • Zwiększenie świadomości uczestników na temat charakterystyki trudnych klientów i ich zachowań.
  • Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, w tym technik radzenia sobie z manipulacją, agresją oraz konfliktami.
  • Rozwój umiejętności asertywnego reagowania w trudnych sytuacjach zawodowych.
  • Identyfikacja własnych barier i ograniczeń w kontakcie z klientem oraz rozwój strategii ich przełamywania.
  • Wzmacnianie odporności psychicznej i technik radzenia sobie ze stresem w pracy socjalnej.
  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa pracowników socjalnych poprzez naukę skutecznych metod ochrony psychicznej i fizycznej.
  • Wypracowanie procedur w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa pracownika

 

Program szkolenia:

 

  1. Wprowadzenie do problematyki pracy socjalnej z klientem sprawiającym trudności (1 godzina)
  • Charakterystyka trudnego klienta
  • Omówienie grup klientów: młodzież w kryzysie, osoby uzależnione, osoby z zaburzeniami psychicznymi, klienci agresywni
  • Wpływ trudnych sytuacji na pracownika socjalnego
  1. Techniki pracy z trudnym klientem (2 godziny)
  • Identyfikacja własnych barier w kontakcie z trudnym klientem
  • Strategie komunikacji z klientem: aktywne słuchanie, parafraza, klaryfikacja
  • Asertywna odmowa i radzenie sobie z manipulacją klienta
  • Techniki deeskalacji napięcia i konfliktów
  • Narzędzia coachingowe w pracy z trudnym klientem

III. Radzenie sobie z agresją klienta (2 godziny)

  • Rodzaje agresji i sposoby ich rozpoznawania
  • Radzenie sobie z ocenami i agresywnymi zachowaniami klientów
  • Sposoby ochrony fizycznej i psychicznej pracownika
  • Procedury i strategie działania w przypadku zagrożenia pracownika
  • Ćwiczenia praktyczne – symulacje trudnych sytuacji
  1. Wzmacnianie zasobów osobistych i społecznych pracowników socjalnych (2 godziny)
  • Budowanie odporności psychicznej
  • Techniki radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym
  • Autorefleksja i samorozwój jako element wzmacniający skuteczność w pracy
  • Współpraca w zespole jako element wsparcia w trudnych sytuacjach
  1. Podsumowanie i ewaluacja szkolenia (1 godzina)
  • Omówienie kluczowych wniosków
  • Dyskusja i wymiana doświadczeń
  • Ankieta ewaluacyjna

 

Forma szkolenia:

Ogólną wytyczną prowadzenia zajęć będzie kooperatywne uczenie się przy wykorzystaniu metod warsztatowych. Tylko niewielkie części zajęć będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład). Do wiodących metod pracy będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim: studium przypadku, ćwiczenia, dyskusja oraz praca w małych grupach.

 

Materiały szkoleniowe:

  • Prezentacja multimedialna w wersji papierowej i wysłaną na e-mail
  • Skrypt szkoleniowy dla uczestników
  • Narzędzia coachingowe do wykorzystania w pracy z trudnym klientem
  • Przykładowe scenariusze trudnych rozmów
  • Karta samooceny pracownika

 

Wymagania sprzętowe:

  • Sala z stołami, aby uczestnicy mogli wypełniać testy
  • Stojak do flipchartu – możliwość zapewnienia we własnym zakresie
  • Projektor– możliwość zapewnienia we własnym zakresie
  • Ściana, aby można było wyświetlić prezentację

 

Informacja o osobie prowadzącej zajęcia:

Czas trwania szkolenia: 9-13.30 .

Dzień przed rozpoczęciem szkoleni otrzymają Państwo na wskazany w formularzu zgłoszeniowym adres mailowy zaproszenie na szkolenie. W dniu szkolenia należy kliknąć w otrzymany link aby dołalczyć do szkolenia.

KOSZT SZKOLENIA: 280,00 złotych osoba/brutto płatne 7 dni po zakończeniu szkolenia na podstawie wystawionej faktury

Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej lub zorganizować szkolenie w swojej placówce, prosimy o kontakt. Wspólnie zadbajmy o lepszą przyszłość naszych podopiecznych.