„Jak radzić sobie z hejtem rówieśniczym w sieci” – szkolenie online
Jednym ze standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest zwrócenie uwagi jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w internecie.
W związku z narastającym zagrożeniem hejtu rówieśniczego proponujemy Państwu szkolenie dla pedagogów, psychologów i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.
Szkolenie jest nastawione na pokazanie zagrożeń dla osoby hejtującej – czynnik prawny.
Mamy nadzieję, iż dzięki szkoleniu Państwo zdobędą wiedzę i umiejętności aby uświadomić osobom hejtującym iż nie są anonimowi w internecie a hejt to również przemoc i agresja.
OFERTA SZKOLENIA:
„Jak radzić sobie z hejtem rówieśniczym w sieci”
szkolenie w godzinach 9.00-13.30
Cele zajęć:
Poznawcze:
- Zrozumienie, czym jest hejt i cyberprzemoc.
- Rozpoznawanie form hejtu w sieci.
- Poznanie konsekwencji emocjonalnych i psychologicznych hejtu dla ofiar.
Behawioralne:
- Nauczenie reagowania na hejt (jako ofiara, świadek, sprawca).
- Zrozumienie, jak zgłaszać incydenty hejtu i jak wspierać ofiary.
Program Szkolenia I Część – czas trwania 2 godziny
- Wprowadzenie do tematu
- Definicja hejtu i cyberprzemocy: Wytłumaczenie, czym są i jakie formy mogą przybierać. Przykłady (anonimowe posty, memy, komentarze).
- Różnice między konstruktywną krytyką a hejtem: Jak odróżniać zdrową dyskusję od przemocowych zachowań.
- Statystyki i skala problemu: Prezentacja danych (np. jak wielu uczniów doświadcza hejtu w sieci)
- Przykłady hejtu wśród młodzieży: Krótkie opisy przypadków realnych sytuacji w Polsce i na świecie.
- Kontekst prawny: Jakie są przepisy prawne dotyczące hejtu? Co grozi sprawcom hejtu (kary, odpowiedzialność karna, sądy dla nieletnich)?
- Emocje i konsekwencje hejtu
- Skutki hejtu dla ofiar: Depresja, niska samoocena, lęki, samobójstwa.
- Efekt długoterminowy: Jak długotrwały hejt wpływa na zdrowie psychiczne młodzieży?
- Skutki hejtu hejtującego: dlaczego to robi? Gdzie szukać problemu?
- Rola świadka w hejcie.
- Czym jest „cyberbullying”: Dlaczego hejt w sieci jest bardziej destrukcyjny niż w realnym życiu.
- Ćwiczenia grupowe
- Jak wychowawca może pomóc?
- Rozmowa z ofiarą hejtu: Jak prowadzić rozmowę z uczniem, który padł ofiarą cyberprzemocy? (techniki aktywnego słuchania, udzielanie wsparcia emocjonalnego).
- Rozmowa z rodzicami: Jakie kroki podjąć, gdy problem hejtu wymaga interwencji rodziców? Jak efektywnie współpracować z rodzicami uczniów?
- Rozmowa z klasą: Jak prowadzić zajęcia wychowawcze po incydencie hejtu? (omówienie grupowej odpowiedzialności, edukacja o empatii).
- Zgłaszanie hejtu i mechanizmy ochrony
- Platformy społecznościowe: Jak zgłaszać incydenty hejtu na popularnych platformach (Facebook, Instagram, TikTok)? Praktyczny przewodnik.
- Instytucje wspierające: Gdzie szukać wsparcia? Omówienie działań instytucji takich jak policja, szkoła, poradnie psychologiczne.
Ćwiczenie: Symulacja.
- Tworzenie pozytywnej przestrzeni w sieci
- Wspólne ustalenie zasad korzystania z mediów społecznościowych w klasie: Omówienie netykiety, tworzenie kodeksu dobrego zachowania online.
- Propozycje działań antyhejtowych: Jakie projekty uczniowie mogą zrealizować w szkole, aby przeciwdziałać hejtowi? (np. kampanie edukacyjne, warsztaty antyhejtowe).
Program Szkolenia II Część
– Metodyka prowadzenia zajęć o bezpieczeństwie w sieci, hejtowaniu.
- Przekazywanie wiedzy dotyczącej konsekwencji hejtowania.
– Dla starszych dzieci hejt może mieć również konsekwencje prawne. Zniesławienie, groźby lub inne formy przemocy słownej mogą prowadzić do odpowiedzialności karnej, a także konsekwencji szkolnych, jak zawieszenie czy inne sankcje w postaci nadzoru kuratorskiego.
Ćwiczenie : ścieżka do wykluczenia społecznego – jak wpływa na przyszłość.
- Skutki emocjonalne i społeczne dla osoby hejtującej
Jak pomóc osobie hejtującej? – jakie gry szkoleniowe wykorzystać do poniższych warsztatów z dziećmi i młodzieżą minimalizujących prawdopodopieństwo agresji wobec innych
- a) Rozmowa i wsparcie emocjonalne
Często osoby hejtujące same potrzebują wsparcia. Warto rozmawiać z nimi o ich motywacjach i próbie zrozumienia, skąd biorą się ich negatywne emocje. Wsparcie emocjonalne i próba zrozumienia ich perspektywy mogą być pierwszym krokiem w zmianie ich zachowania.
- b) Nauka empatii
Osoby hejtujące często mają trudności z empatią. Poprzez rozmowy, ćwiczenia i edukację można próbować rozwijać w nich umiejętność wczuwania się w emocje innych. To może pomóc w zrozumieniu, jakie skutki mają ich działania.
- c) Zajęcia z radzenia sobie z emocjami
Osobom, które mają problem z wyrażaniem frustracji lub złości, można zaproponować zajęcia lub terapie, które pomogą im znaleźć inne, zdrowsze sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Terapia behawioralna czy coaching mogą być skutecznymi narzędziami.
- d) Promowanie pozytywnego wyrażania siebie
Warto nauczyć osoby hejtujące, że można wyrażać swoje opinie i uczucia w sposób konstruktywny, bez krzywdzenia innych. To może wymagać zmiany nawyków, ale jest możliwe poprzez konsekwentną pracę nad sobą.
Tworzenie grupach programów zajęć dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem gier szkoleniowych i ćwiczeń w w/w tematyce.
Metody dydaktyczne:
- Wykład interaktywny: Omówienie najważniejszych pojęć, z aktywnym udziałem wychowawców.
- Ćwiczenia symulacyjne: Symulacje sytuacji hejtu, zgłoszenia incydentów, rozmowy z uczniami.
- Dyskusja panelowa: Wymiana doświadczeń i opinii.
Koszt szkolenia: 280,00 złotych/ brutto
Cena obejmuje koszt szkolenia, materiały, certyfikat,
ZGLOSZENIA PRZYJMOWANE SĄ DROGĄ MAILOWĄ I TELEFONICZNIE:
EDYTA CZYLOK – MENAGER mail: edyta@praxe.iq.pl tel. 604 589 592
Prowadzący:
Joanna Rusek-Stasiulewicz – mgr. Pedagog korekcyjno-kompensacyjny, socjoterapeuta, trener doradztwa personalnego. Od 18 lat pracuje z grupami wysokiego ryzyka dzieci i młodzieży w zakresie komunikacji i agresji. Prowadzi grupy wsparcia oraz rozwojowe dla dzieci i młodzieży sprawiające trudności wychowawcze. Wykładowca w Wyższej Szkole ,,Ateneum” w Gdańsku w zakresie metodyki pedagogiki specjalnej oraz doradztwa zawodowego.
Autorka autorskiego programu : Trening Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych wśród dzieci i młodzieży. Hejt.