„Jak radzić sobie z hejtem rówieśniczym w sieci” – szkolenie online

Jednym ze standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest zwrócenie uwagi jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w internecie.

W związku z narastającym zagrożeniem hejtu rówieśniczego proponujemy Państwu szkolenie dla pedagogów, psychologów i osób pracujących z dziećmi i młodzieżą.

Szkolenie jest nastawione na pokazanie zagrożeń dla osoby hejtującej – czynnik prawny.

 

Mamy nadzieję, iż dzięki szkoleniu Państwo  zdobędą wiedzę i umiejętności aby uświadomić osobom hejtującym iż nie są anonimowi w internecie a hejt to również przemoc i agresja.

 

                 OFERTA SZKOLENIA:

„Jak radzić sobie z hejtem rówieśniczym w sieci”

szkolenie w godzinach 9.00-13.30

 

Cele zajęć:

Poznawcze:

  • Zrozumienie, czym jest hejt i cyberprzemoc.
  • Rozpoznawanie form hejtu w sieci.
  • Poznanie konsekwencji emocjonalnych i psychologicznych hejtu dla ofiar.

Behawioralne:

  • Nauczenie reagowania na hejt (jako ofiara, świadek, sprawca).
  • Zrozumienie, jak zgłaszać incydenty hejtu i jak wspierać ofiary.

Program Szkolenia I Część – czas trwania 2 godziny

  1. Wprowadzenie do tematu
  • Definicja hejtu i cyberprzemocy: Wytłumaczenie, czym są i jakie formy mogą przybierać. Przykłady (anonimowe posty, memy, komentarze).
  • Różnice między konstruktywną krytyką a hejtem: Jak odróżniać zdrową dyskusję od przemocowych zachowań.
  • Statystyki i skala problemu: Prezentacja danych (np. jak wielu uczniów doświadcza hejtu w sieci)
  • Przykłady hejtu wśród młodzieży: Krótkie opisy przypadków realnych sytuacji w Polsce i na świecie.
  • Kontekst prawny: Jakie są przepisy prawne dotyczące hejtu? Co grozi sprawcom hejtu (kary, odpowiedzialność karna, sądy dla nieletnich)?
  1. Emocje i konsekwencje hejtu
  • Skutki hejtu dla ofiar: Depresja, niska samoocena, lęki, samobójstwa.
  • Efekt długoterminowy: Jak długotrwały hejt wpływa na zdrowie psychiczne młodzieży?
  • Skutki hejtu hejtującego: dlaczego to robi? Gdzie szukać problemu?
  • Rola świadka w hejcie.
  • Czym jest „cyberbullying”: Dlaczego hejt w sieci jest bardziej destrukcyjny niż w realnym życiu.
  • Ćwiczenia grupowe
  1. Jak wychowawca może pomóc?
  • Rozmowa z ofiarą hejtu: Jak prowadzić rozmowę z uczniem, który padł ofiarą cyberprzemocy? (techniki aktywnego słuchania, udzielanie wsparcia emocjonalnego).
  • Rozmowa z rodzicami: Jakie kroki podjąć, gdy problem hejtu wymaga interwencji rodziców? Jak efektywnie współpracować z rodzicami uczniów?
  • Rozmowa z klasą: Jak prowadzić zajęcia wychowawcze po incydencie hejtu? (omówienie grupowej odpowiedzialności, edukacja o empatii).
  1. Zgłaszanie hejtu i mechanizmy ochrony
  • Platformy społecznościowe: Jak zgłaszać incydenty hejtu na popularnych platformach (Facebook, Instagram, TikTok)? Praktyczny przewodnik.
  • Instytucje wspierające: Gdzie szukać wsparcia? Omówienie działań instytucji takich jak policja, szkoła, poradnie psychologiczne.

Ćwiczenie: Symulacja.

  1. Tworzenie pozytywnej przestrzeni w sieci
  • Wspólne ustalenie zasad korzystania z mediów społecznościowych w klasie: Omówienie netykiety, tworzenie kodeksu dobrego zachowania online.
  • Propozycje działań antyhejtowych: Jakie projekty uczniowie mogą zrealizować w szkole, aby przeciwdziałać hejtowi? (np. kampanie edukacyjne, warsztaty antyhejtowe).

 

 

Program Szkolenia II Część

 

 – Metodyka prowadzenia zajęć o bezpieczeństwie w sieci, hejtowaniu.

  1. Przekazywanie wiedzy dotyczącej konsekwencji hejtowania.

– Dla starszych dzieci hejt może mieć również konsekwencje prawne. Zniesławienie, groźby lub inne formy przemocy słownej mogą prowadzić do odpowiedzialności karnej, a także konsekwencji szkolnych, jak zawieszenie czy inne sankcje w postaci nadzoru kuratorskiego.

Ćwiczenie : ścieżka do wykluczenia społecznego – jak wpływa na przyszłość.

  • Skutki emocjonalne i społeczne dla osoby hejtującej

 Jak pomóc osobie hejtującej? – jakie gry szkoleniowe wykorzystać do poniższych warsztatów z dziećmi i młodzieżą minimalizujących prawdopodopieństwo agresji wobec innych

  1. a) Rozmowa i wsparcie emocjonalne

Często osoby hejtujące same potrzebują wsparcia. Warto rozmawiać z nimi o ich motywacjach i próbie zrozumienia, skąd biorą się ich negatywne emocje. Wsparcie emocjonalne i próba zrozumienia ich perspektywy mogą być pierwszym krokiem w zmianie ich zachowania.

  1. b) Nauka empatii

Osoby hejtujące często mają trudności z empatią. Poprzez rozmowy, ćwiczenia i edukację można próbować rozwijać w nich umiejętność wczuwania się w emocje innych. To może pomóc w zrozumieniu, jakie skutki mają ich działania.

  1. c) Zajęcia z radzenia sobie z emocjami

Osobom, które mają problem z wyrażaniem frustracji lub złości, można zaproponować zajęcia lub terapie, które pomogą im znaleźć inne, zdrowsze sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Terapia behawioralna czy coaching mogą być skutecznymi narzędziami.

  1. d) Promowanie pozytywnego wyrażania siebie

Warto nauczyć osoby hejtujące, że można wyrażać swoje opinie i uczucia w sposób konstruktywny, bez krzywdzenia innych. To może wymagać zmiany nawyków, ale jest możliwe poprzez konsekwentną pracę nad sobą.

 

Tworzenie  grupach programów zajęć dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem gier szkoleniowych i ćwiczeń w w/w tematyce.

 

 

Metody dydaktyczne:

  1. Wykład interaktywny: Omówienie najważniejszych pojęć, z aktywnym udziałem wychowawców.
  2. Ćwiczenia symulacyjne: Symulacje sytuacji hejtu, zgłoszenia incydentów, rozmowy z uczniami.
  3. Dyskusja panelowa: Wymiana doświadczeń i opinii.

 

 

Koszt szkolenia: 280,00 złotych/ brutto

Cena obejmuje koszt szkolenia, materiały, certyfikat,

ZGLOSZENIA PRZYJMOWANE SĄ DROGĄ MAILOWĄ I TELEFONICZNIE:

EDYTA CZYLOK – MENAGER mail: edyta@praxe.iq.pl tel. 604 589 592

Prowadzący:

 

Joanna Rusek-Stasiulewicz – mgr. Pedagog korekcyjno-kompensacyjny, socjoterapeuta, trener doradztwa personalnego. Od 18 lat pracuje z grupami wysokiego ryzyka dzieci i młodzieży w zakresie komunikacji i agresji. Prowadzi grupy wsparcia oraz rozwojowe dla dzieci i młodzieży sprawiające trudności wychowawcze. Wykładowca w Wyższej Szkole ,,Ateneum” w Gdańsku w zakresie metodyki pedagogiki specjalnej oraz doradztwa zawodowego.

Autorka autorskiego programu : Trening Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych wśród dzieci i młodzieży. Hejt.