Praca z klientem sprawiającym trudności oraz bezpieczeństwo pracownika socjalnego
Dostępne terminy szkolenia
Adresaci szkolenia: Szkolenie skierowane jest do pracowników socjalnych, asystentów rodziny oraz innych osób pracujących z rodzinami i dziećmi.
Cel szkolenia:
Szkolenie ma na celu podniesienie kompetencji uczestników w zakresie pracy z klientami sprawiającymi trudności oraz zapewnienie im skutecznych narzędzi do radzenia sobie w wymagających sytuacjach zawodowych.
Cele szczegółowe:
- Zwiększenie świadomości uczestników na temat charakterystyki trudnych klientów i ich zachowań.
- Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, w tym technik radzenia sobie z manipulacją, agresją oraz konfliktami.
- Rozwój umiejętności asertywnego reagowania w trudnych sytuacjach zawodowych.
- Identyfikacja własnych barier i ograniczeń w kontakcie z klientem oraz rozwój strategii ich przełamywania.
- Wzmacnianie odporności psychicznej i technik radzenia sobie ze stresem w pracy socjalnej.
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa pracowników socjalnych poprzez naukę skutecznych metod ochrony psychicznej i fizycznej.
- Wypracowanie procedur w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa pracownika
Program szkolenia:
- Wprowadzenie do problematyki pracy socjalnej z klientem sprawiającym trudności (1 godzina)
- Charakterystyka trudnego klienta
- Omówienie grup klientów: młodzież w kryzysie, osoby uzależnione, osoby z zaburzeniami psychicznymi, klienci agresywni
- Wpływ trudnych sytuacji na pracownika socjalnego
- Techniki pracy z trudnym klientem (2 godziny)
- Identyfikacja własnych barier w kontakcie z trudnym klientem
- Strategie komunikacji z klientem: aktywne słuchanie, parafraza, klaryfikacja
- Asertywna odmowa i radzenie sobie z manipulacją klienta
- Techniki deeskalacji napięcia i konfliktów
- Narzędzia coachingowe w pracy z trudnym klientem
III. Radzenie sobie z agresją klienta (2 godziny)
- Rodzaje agresji i sposoby ich rozpoznawania
- Radzenie sobie z ocenami i agresywnymi zachowaniami klientów
- Sposoby ochrony fizycznej i psychicznej pracownika
- Procedury i strategie działania w przypadku zagrożenia pracownika
- Ćwiczenia praktyczne – symulacje trudnych sytuacji
- Wzmacnianie zasobów osobistych i społecznych pracowników socjalnych (2 godziny)
- Budowanie odporności psychicznej
- Techniki radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym
- Autorefleksja i samorozwój jako element wzmacniający skuteczność w pracy
- Współpraca w zespole jako element wsparcia w trudnych sytuacjach
- Podsumowanie i ewaluacja szkolenia (1 godzina)
- Omówienie kluczowych wniosków
- Dyskusja i wymiana doświadczeń
- Ankieta ewaluacyjna
Forma szkolenia:
Ogólną wytyczną prowadzenia zajęć będzie kooperatywne uczenie się przy wykorzystaniu metod warsztatowych. Tylko niewielkie części zajęć będą oparte o tradycyjne formy nauczania (wykład). Do wiodących metod pracy będą należeć metody aktywizujące, przede wszystkim: studium przypadku, ćwiczenia, dyskusja oraz praca w małych grupach.
Materiały szkoleniowe:
- Prezentacja multimedialna w wersji papierowej i wysłaną na e-mail
- Skrypt szkoleniowy dla uczestników
- Narzędzia coachingowe do wykorzystania w pracy z trudnym klientem
- Przykładowe scenariusze trudnych rozmów
- Karta samooceny pracownika
Wymagania sprzętowe:
- Sala z stołami, aby uczestnicy mogli wypełniać testy
- Stojak do flipchartu – możliwość zapewnienia we własnym zakresie
- Projektor– możliwość zapewnienia we własnym zakresie
- Ściana, aby można było wyświetlić prezentację
Informacja o osobie prowadzącej zajęcia:
Czas trwania szkolenia: 9-13.30 .
Dzień przed rozpoczęciem szkoleni otrzymają Państwo na wskazany w formularzu zgłoszeniowym adres mailowy zaproszenie na szkolenie. W dniu szkolenia należy kliknąć w otrzymany link aby dołalczyć do szkolenia.
KOSZT SZKOLENIA: 280,00 złotych osoba/brutto płatne 7 dni po zakończeniu szkolenia na podstawie wystawionej faktury
Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej lub zorganizować szkolenie w swojej placówce, prosimy o kontakt. Wspólnie zadbajmy o lepszą przyszłość naszych podopiecznych.